Edu-ix

“De onzichtbare motor van het digitaal leren”

Ruim een miljoen leerlingen nemen deel aan het voortgezet onderwijs. Maar liefst driekwart daarvan krijgen toegang tot digitale leermiddelen met behulp van Edu-iX; de systemen zijn als het ware een onzichtbare motor van het digitaal leren. Ultraware stond aan de wieg van dit systeem. Nog steeds begeleidt Ultraware als host, ontwikkelaar, ondersteuner en architect dagelijks deze honderdduizenden leerlingen naar plaatsonafhankelijk, digitaal onderwijs.

Stille kracht

De applicatie is een stille kracht die optimaal functioneert en waar eigenlijk niemand er iets van merkt. “De software die we maken is dus eigenlijk onzichtbaar, maar wordt dagelijks gebruikt door honderdduizenden leerlingen. Het is voor ons een geweldige uitdaging om dat te mogen bouwen en onderhouden,” vertelt Eelke Lok, projectmanager voor Edu-iX bij Ultraware.

Het blijft bijzonder dat 75% van de leerlingen in het voortgezet onderwijs gebruik maakt van het systeem van Edu-ix, zonder dat ze het zelf doorhebben. Met één klik in het juiste digitale boek terecht komen is mede dankzij Edu-ix zo gewoon geworden als water uit de kraan.


Samenwerken

Edu-ix ontstond vijf jaar geleden om beter in te kunnen spelen op de veranderingen in het systeemlandschap van scholen, uitgevers en leermiddelendistributeurs. Ultraware is al sinds het begin bij de ontwikkeling betrokken.
“We onderhouden een intensieve samenwerking met de stichting, denken mee over verbeteringen, voeren die continu door en verlenen dagelijks support aan de aangesloten partijen. Dit alles doen we zodat onze software zelf eigenlijk zo onzichtbaar mogelijk blijft, en geruisloos een service verleent waar de eindgebruiker geen weet van heeft. Zo ontzorgen wij onze klanten, maar ook hun klanten,” aldus Eelke.

Peter Boersema is directeur van stichting Edu-ix. “Edu-ix krijgt dagelijks vele duizenden verzoeken te verwerken. Goede, snel werkende techniek is dan ook van groot belang. “De software van Ultraware is geschoeid op een moderne leest en state of the art,” merkt Peter op. “Niet alleen qua techniek, maar ook qua beveiliging. De applicatie is helemaal opgezet met de AVG en de beveiliging van persoonsgegevens in het achterhoofd.”

Agile

In het onderwijs wordt per definitie gewerkt met vaste deadlines. De datum waarop de scholen na een zomervakantie weer open gaan staat vast en laat zich niet uitstellen. Boersema is dan ook zeer tevreden over de Agile werkwijze die Ultraware hanteert voor de software ontwikkelingsprojecten. Peter Boersema blikt terug op de samenwerking.

“Het project vordert in overzichtelijke, behapbare stappen. Natuurlijk kost uitwerking van functionaliteit altijd tijd, maar Ultraware heeft ons altijd goed meegenomen in wat er wordt gedaan in een stap. Hierdoor heb je inzicht in, en grip op de kosten en blijft een project beheersbaar.”

“We hebben een goed team samengesteld en het team blijft ook langere tijd bij elkaar. Je hoeft dus ook niet elke keer weer bij nul te beginnen. Verder is het te merken dat de ontwikkelaars ook echt betrokken zijn bij het project. Vanuit het team komen regelmatig pro-actief verbetervoorstellen. Deze komen dan in de backlog terecht en worden op het juiste moment ontwikkeld.”

Waarde

Niet alleen Edu-ix heeft zichzelf opnieuw uit moeten vinden om aansluiting bij een sterk veranderende markt te houden. Ook Ultraware heeft een sterke verandering doorgemaakt. “Ze zijn gegroeid, relaties zijn veranderd maar de afgelopen 3 jaar hebben ze zichzelf opnieuw uitgevonden.”

“Ultraware heeft ons enorm ondersteund in de moderniseringsslag. Ik hoef me niet druk te maken over ontwikkelomgevingen. Er staat namelijk een goed op elkaar ingespeelde set van microservices, golang, database, hosting. Het team is kundig, ervaren en ingespeeld op het project. Ultraware biedt een compleet verzorgd, modern totaalpakket. Dat is ook wat Ultraware voor mij van de concurrent onderscheidt. Maximale flexibiliteit, maximale ontzorging. En dat is echt heel veel waard.”