Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
Samenwerken tijdens een lockdown
Agile werken kenmerkt zich door flexibiliteit; het snel en tijdig kunnen bijsturen van je projecten wanneer de omstandigheden of klanten dat vragen. Een essentieel onderdeel van de Agile werkwijze is de feedbackloop. Feedback van de klant of opdrachtgever is namelijk ontzettend belangrijk. Sinds 15 december zit Nederland in lockdown. Met het hele projectteam op kantoor afspreken is even geen optie. Hoe zorgt Ultraware dat deze essentiële feedbackloop in stand blijft?
Eelke Lok is projectmanager bij Ultraware. Hij coördineert en plant projecten en de daarbij behorende resources. Wat voor effect heeft de lockdown op zijn werkzaamheden?“Eigenlijk zie ik vooral kansen. Het werken met teams en online samenwerkingstools opent een boel deuren. Normaliter spraken we eens in de zoveel tijd af met een klant. Dan stapte ik met een aantal collega’s in de auto en reed ik het land in. Nu zit je zomaar even met een klant in een videogesprek. In alle fasen van het project gaat de afstemming daardoor juist makkelijker.”
Voor een Agile bedrijf als Ultraware is de directe afstemming met de klant heel belangrijk. “We zitten dan ook vaak in een videocall en betrekken onze klanten makkelijker bij alle fasen van het proces. Dat is ontzettend belangrijk voor wat wij ook naar buiten toe willen uitdragen. Wij willen samen met de klant, als partners, aan de slag. De lijn met de klant is door het online samenwerken bijna net zo kort als de lijn die we met onze collega’s hebben.”
THUISWERKEN
Ook de medewerkers van Ultraware werken thuis. Ultraware hecht grote waarde aan teambinding. De techniek zorgt er voor dat contact gemakkelijker gaat dan ooit tevoren, maar toch brengt het vele thuiszitten ook uitdagingen met zich mee. “Je ziet collega’s minder. Het valt de een zwaarder dan de ander. Natuurlijk is het fijn om collega’s om je heen te hebben, want je bent ook wel erg op jezelf aangewezen thuis.”
Volgens Eelke zal de techniek nooit helemaal het persoonlijke contact vervangen. “Wanneer je elkaar niet goed kent is het toch fijn om elkaar even face-to-face te zien en kennis te maken. Online leer je elkaar toch niet echt kennen en is de communicatie vaak beperkt tot puur het zakelijke.”
GEZONDE MIX
We kunnen dus concluderen dat Ultraware de feedbackloop met haar klanten ook tijdens een lockdown gesloten weet te houden. “Ik zie momenteel vooral kansen. De mogelijkheden die we nu noodgedwongen gebruiken, helpen ons straks na de lockdown om nog beter met onze klanten samen te werken. Een gezonde mix waarbij we persoonlijk kennis maken met een kop koffie, en daarnaast de moderne techniek gebruiken om de klant bij het gehele proces te betrekken.”